Cicle: La mirada sobre l’infant. Jornada: Sols i connectats? La infància i l’adolescència en el núvol
La present Jornada forma part del cicle La mirada sobre l’infant, un cicle de jornades que es va iniciar l’any 2016 i que, amb el temps, s’ha consolidat i ha donat lloc a l’anomenada Iniciativa Intercol·legial per a la Infància i l’Adolescència, que aglutina representants de col·legis professionals com són el COMB, COPEC, CEESC, TSCAT i COPC, així com, d'entitats com la FCCSM i té per objectiu principal potenciar l’actualització de coneixements, l’intercanvi de sabers, el debat científic i la generació de propostes en l’àmbit de la infància i l’adolescència des d’una perspectiva pluridisciplinària i inclusiva.
En aquesta nova proposta del Cicle, volem reflexionar sobre les problemàtiques, però també les oportunitats, derivades de la generalització massiva de les tecnologies de la informació (TIC) i la comunicació en el dia a dia d’infants i adolescents, en un procés que bé podríem anomenar com de digitalització de la vida quotidiana, i que ha donat lloc a una transformació de la nostra relació amb el món que ens envolta i a la creació de nous llenguatges i espais de relació.
Els reptes assistencials i educatius que aquest procés genera prenen diferents formes: la sobreexposició als mitjans tecnològics, l’addicció als videojocs, la dependència de les xarxes socials, el desemparament digital, l’assetjament on-line o la progressiva substitució de les relacions presencials per altres de virtuals i cibernètiques, que poden derivar en un paradoxal estat d’hiperconnexió simultani a un profund aïllament social.
D’altra banda, cal preguntar-se també sobre els avantatges i possibilitats d’aquest nou paradigma i, en especial, reflexionar si com a professionals ens sabem moure en aquest nou entorn i si estem aprofitant tot el potencial que la dimensió cyber ofereix.
Tractarem, doncs, de donar resposta a les següents preguntes: Quines noves problemàtiques sorgeixen associades a l’entorn digital? Quines oportunitats d’aquest mateix entorn hem de poder aprofitar com a professionals?...
PROGRAMA:
9.00 – 9.15h: Acreditació dels assistents
9.15 – 9.30h: Inauguració de la jornada
9.30 – 11.00h: Taula Rodona: Professionals: Els professionals i les TIC: desconnectats?
L’eix vertebrador d'aquesta taula serà la comprensió i l’abordatge de les problemàtiques que es donen dins la dimensió que va des de l’aïllament social a la híper-socialització i la sobreexposició a les tecnologies valorant les diferents circumstàncies. Es parlarà de com abordar-ho des de la perspectiva dels diferents professionals que intervenen amb els pacients (pedagogia, pediatria, educació, treball social i psicologia) i com podem evitar-ho a través de l’acompanyament a les famílies i als propis afectats.
- La mirada des de la pediatria, a càrrec d’Ana Barbero.
- La mirada des de la pedagogia, a càrrec de Joan Gamero Gómez.
- La mirada des de la psicologia, a càrrec de Lidia Ramírez.
- La mirada des del treball social, a càrrec de Agustí Bonifacio.
- La mirada des de l'educació social, a càrrec d'Esther Subias.
11.00 – 11.30h: Descans
11.30 - 12.30h: Taula Rodona: Testimonis: Entusiasme per la societat digital. Riscos i oportunitats
Comptarem amb la participació de diferents testimonis que ens exposaran la seva experiència.
12.30 – 14.00h: Taula diàleg : Paradoxes del núvol: Vincles, passions i lapsus
Es realitzarà una conferència de diàleg entre dues opinions complementàries sobre la temàtica. A càrrec de José Ramón Ubieto, psicòleg psicoanalista i Juli Palou, Doctor en filosofia i ciències de l’educació.
14.00h – 14.15h: Tancament de la jornada
La present Jornada forma part del cicle La mirada sobre l’infant, un cicle de jornades que es va iniciar l’any 2016 i que, amb el temps, s’ha consolidat i ha donat lloc a l’anomenada Iniciativa Intercol·legial per a la Infància i l’Adolescència, que aglutina representants de col·legis professionals com són el COMB, COPEC, CEESC, TSCAT i COPC, així com, d'entitats com la FCCSM i té per objectiu principal potenciar l’actualització de coneixements, l’intercanvi de sabers, el debat científic i la generació de propostes en l’àmbit de la infància i l’adolescència des d’una perspectiva pluridisciplinària i inclusiva.
En aquesta nova proposta del Cicle, volem reflexionar sobre les problemàtiques, però també les oportunitats, derivades de la generalització massiva de les tecnologies de la informació (TIC) i la comunicació en el dia a dia d’infants i adolescents, en un procés que bé podríem anomenar com de digitalització de la vida quotidiana, i que ha donat lloc a una transformació de la nostra relació amb el món que ens envolta i a la creació de nous llenguatges i espais de relació.
Els reptes assistencials i educatius que aquest procés genera prenen diferents formes: la sobreexposició als mitjans tecnològics, l’addicció als videojocs, la dependència de les xarxes socials, el desemparament digital, l’assetjament on-line o la progressiva substitució de les relacions presencials per altres de virtuals i cibernètiques, que poden derivar en un paradoxal estat d’hiperconnexió simultani a un profund aïllament social.
D’altra banda, cal preguntar-se també sobre els avantatges i possibilitats d’aquest nou paradigma i, en especial, reflexionar si com a professionals ens sabem moure en aquest nou entorn i si estem aprofitant tot el potencial que la dimensió cyber ofereix.
Tractarem, doncs, de donar resposta a les següents preguntes: Quines noves problemàtiques sorgeixen associades a l’entorn digital? Quines oportunitats d’aquest mateix entorn hem de poder aprofitar com a professionals?...
Per fer-ho, comptarem amb tres taules diferenciades:
Una primera taula amb diversos/es professionals de l’espectre sanitari, social i educatiu que ofereixi un punt de vista tècnic, professional; una segona taula amb joves que donin el seu testimoni sobre la seva particular relació amb les TIC des d’una perspectiva vivencial; una tercera taula que, en forma de diàleg inter pares i posterior debat amb el públic, relligui els relats apareguts al llarg de la jornada i ajudi a contextualitzar la temàtica abordada.
Data d'inici | 13-12-2019 |
Data de fi | 13-12-2019 |
Data d'inici de la inscripció | 23-10-2019, 00:00:00 |
Data de fi de la inscripció | 12-12-2019, 15:00:00 |
Modalitat | Presencial |
Estat | Obert |
Formació necessària | |
Durada | 5 hores |
Sessions | |
Sessió 1 |
13-12-2019, 09:00 - 14:15
Externa |