El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya organitza la jornada Treball i discapacitat: un món laboral per a tots

29-04-2016

• Més de 120 persones assisteixen a la Jornada Treball i discapacitat

Més de 120 persones assisteixen, avui, la jornada Treball i discapacitat: un món laboral per a tots organitzada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, a través del Grup de Treball de Psicologia i Discapacitat. Al llarg de tot el matí, a l’Espai Josep Bota, recinte Fabra i Coats de Barcelona, tindran lloc diferents ponències i taules rodones tractaran sobre la necessitat d’avançar en un món laboral que aboleixi la discriminació i l’exclusió. La jornada s’emmarca en la commemoració del Dia Internacional del Treballador/a.

L’objectiu de la Jornada és donar visibilitat i plantejar solucions per afrontar un problema greu amb el què es troba el col·lectiu de persones amb discapacitat o diversitat funcional ja que tenen poca igualtat d’oportunitats a l’hora de buscar feina.

A la inauguració de la jornada, Josep Vilajoana, degà del COPC, ha destacat que “hem d’anar cap la inclusió absoluta” i que “el Col·legi, partint del grup de treball, està compromès amb aquesta causa, amb continuar amb la tasca i amb el compromís de millorar”.

Eduardo Brignani, coordinador del Grup de Treball Psicologia i Discapacitat (PSI+DI) del COPC, ha explicat que el dia d’avui “és un espai de reflexió i de reivindicació. No ens quedarem en aquesta primera jornada, sinó que seguirem treballant”.

Pilar Lima, senadora territorial per la Comunitat Valenciana del Grup Parlamentari Podemos-En Comú-Compromís-En Marea, ha apuntat la necessitat de parlar amb persones amb diversitat funcional: “hem d’escoltar-les i conèixer les seves experiències i quines són les seves condicions per després poder recollir-les des de l’àmbit polític i tenir-les en compte a l’hora de redactar les lleis”.

Mireia Mata, directora general d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que “no hi ha política social millor que la igualtat d’oportunitats”.

A la primera taula es presenta una visió global sobre la realitat del món laboral de les persones amb discapacitat o diversitat funcional, des d’un punt de vista quantitatiu, el què denuncien les xifres i des del que s’ha de seguir fent per a què les polítiques responguin i s’adeqüin a allò que es diu a la Convenció Internacional sobre el Drets de les Persones amb Discapacitat.

La segona taula tracta tot allò que es fa amb criteris inclusius i de paritat de drets, presentant algunes iniciatives innovadores que busquen donar resposta a una realitat que reclama justícia i igualtat.

I a la darrera taula, sota el títol de “En primera persona” es tracta aquesta problemàtica des de la pròpia experiència de persones amb diversitat funcional a l’hora d’incorporar-se al món laboral.

Algunes dades (font INE):

• El salari brut de les persones amb discapacitat és un 16% inferior al de la resta de la població.
• Tenen una taxa d’atur del 35%.
• Majoritàriament, es contracta a adults amb discapacitat i no a joves o dones.
• El 81% de les empreses incompleixen la Ley General de Discapacidad.