Dia Mundial de la Felicitat: 10 reflexions en temps de COVID-19 després d'un any de confinament i restriccions

20-03-2021   |  Barcelona

Amb motiu del 20 de març, el Grup de Treball d'Adolescència en Crisi del COPC publica un petit decàleg per inspirar-nos i fer-nos reflexionar sobre la felicitat.

Aquest 20 de març, Dia Mundial de la Felicitat, el Grup de Treball d’Adolescència en Crisi del Col·legi de Psicologia de Catalunya ha volgut publicar un petit decàleg de reflexions sobre la felicitat.

En una situació d’esforços, restriccions, i pèrdua de moviments i llibertat, on s'han patit fortes emocions i pèrdues, el decàleg pretén inspirar-nos i fer-nos reflexionar sobre què és la felicitat i quin tractament li estem donant en l’actual era postmoderna, en especial pel que fa al col·lectiu adolescent.

  1. La felicitat és subjectiva, no és veritat sinó opinió. Per tant, nosaltres podem fer molt per aconseguir-la.
  2. La felicitat no és quelcom estable, tot i que vivim en una societat empesa per la idea de la felicitat, perpètuament immersos en un incansable viatge, i amb l'esperança que quan l’obtinguem ens duri molt de temps quedant-se incondicionalment al nostre costat.
  3. És possible sentir felicitat encara que els temps no siguin perfectes. Com diu Zygmunt Bauman: "No és veritat que la felicitat signifiqui tenir una vida sense problemes. Una vida feliç ve de la superació dels problemes, de la lluita i de resoldre les dificultats. És necessari fer front als canvis, esforçar-s'hi".
  4. Podem trobar el nostre camí per ser feliços/ces a través de l'autorealització personal, de la trobada amb les pròpies fortaleses, el lliure actuar i sentir, compartir amb les amistats, companys/anyes i família, meditar, viure plenament el present, practicar activitats esportives, culturals i d'oci, una certa desconnexió digital…
  5. Es parla d'escales de felicitat, de la felicitat a les aules, de l'enfocament de la psicologia positiva, de les "aules felices". Està clar que de la felicitat en educació es parla i es treballa. El nostre repte és ajudar al fet que els i les més joves aprenguin a gaudir i gaudir amb ells i elles és tasca de tothom.
  6. Ens hem de preguntar per què hi ha joves cada vegada més tristos/es i angoixats/ades. És que cada vegada passen més temps connectats/ades? És que en la seva construcció de la identitat, les persones adultes de referència s'han desdibuixat? És que amb tanta informació no troben sentit? En aquests moments de restriccions que estem vivint, és important negociar amb ells i elles les tasques quotidianes, els espais que compartim. Donar-los/les veu perquè puguin parlar de les seves inquietuds i ser escoltats/ades.
  7. Pensem la felicitat com quelcom discontinu en el temps. La rutina és important i cal que es pugui gestionar el propi horari on hi hagi tasques compartides. Però cal crear discontinuïtat en el temps, no podem estar fent el mateix tota l’estona! Hem de poder entrar i sortir de les activitats per poder desconnectar i relaxar-nos. 
  8. Hem de ser capaços/aces d’acceptar el repte imposat per l'actual crisi sanitària. Ens hem de permetre reinventar-nos. Els i les adolescents tenen habilitats que podem aprofitar, sobretot en l’àmbit digital. Podem deixar-nos influenciar per ells i compartir, ja que tenen molt a aportar-nos.
  9. No oblidem que el temps que vivim és el que tenim. Queixar-nos, estar de mal humor, amb inquietud, patir cada pèrdua... és humà, però ens connecta amb el neguit i l’angoixa. Intentem, doncs, aprofitar el present com una oportunitat per reconciliar-nos amb nosaltres i els nostres, i intentar gaudir.
  10. L'adjectiu feliç prové del llatí felix-felicis (fèrtil, fecund). Els poetes romans parlaven d’arbor felix per referir-se a un arbre que donava molts fruits.
Animeu-vos, doncs, a cuidar el vostre benestar i recollireu petits fruits cada dia.
 
Grup de Treball d’Adolescència en Crisi del COPC.
  Etiquetes: COPC , Dies mundials

Subscriure's al butlletí electrònic Segueix informat de totes les novetats del COPC