Curs: Detecció, Avaluació i Intervenció Psicoeducativa en Altes Capacitats Intel·lectuals (FORMACIÓ ONLINE)
Termini finalitzat
Oferir als professionals de la psicologia, la pedagogia, la docència i orientadors els coneixements bàsics per comprendre les característiques, el desenvolupament, el diagnòstic i la intervenció educativa que requereixen els nens i adolescents amb altes capacitats.
Tot i que, lògicament, cal una breu introducció teòrica, el gruix del curs és eminentment pràctic.
INTRODUCCIÓ: TIPUS, ESTEREOTIPS, IDENTIFICACIÓ (Leopold Carreras)
- Introducció
- Tòpics
- Models teòrics actuals
- Models psicològics
- Models neurobiològics
- Factors de risc:
- Per què s'ha de fer una avaluació
- Quan és recomanable dur a terme una avaluació
- Qui pot fer una avaluació
- Procés d'avaluació diagnòstica
- Pre-identificacions
- Tests (aptituds intel·lectuals, personalitat, creativitat)
- Tipus d'altes capacitats intel·lectuals
- Superdotació
- Talents: talents simples, talent matemàtic, talent verbal, talent lògic, talent creatiu, talent social, talent esportiu, talents complexos, talent acadèmic, talent artístic-figuratiu, talents conglomerats
- Aclariment sobre la precocitat intel·lectual: doble excepcionalitat
- Informe Templeton sobre acceleració educativa: acceleració o flexibilització completa i acceleració o flexibilització parcial
- Casos pràctics
- Bibliografia
AVALUACIÓ
- Demanda dels pares-demanda dels mestres.
- Introducció. Aproximació teòrica i tècnica als conceptes d'orientació i intervenció familiar. Les famílies amb fills i filles d'altes capacitats.
- demanda de la família.
- El nen/a amb altes capacitats en l'àmbit familiar.
- Elements per a fer identificacions a l'aula.
- Diagnòstic: intel·ligència, aptituds, personalitat i creativitat.
- Prejudicis i estereotips de la família enfront dels prejudicis iestereotips del nen enfront de la seva “diferència”.
- Valoració del nen en els seus entorns pròxims (família, escola, grup d'amics, etc.). Orientació adaptada als recursos interns i externs o ambientals.
- Aportacions de la Neurociència i la Neuropsicologia
- Orientació psicològica i psicopedagògica.
- Avaluació global de recursos i dificultats.
- Valoració pronòstica.
ORIENTACIÓ
- Orientació a la família.
- Orientació al propi nen.
- Inclusió del nen en el procés d'identificació i orientació.
- Rol de l'orientador escolar.
- Rol del tutor del nen.
- Rol de l'administració de l'escola.
INTERVENCIONS EDUCATIVES EFECTIVES
- Atenció a la diversitat: Marc teòric
- L'escola inclusiva i les altes capacitats intel·lectuals
- Problemes associats als nens amb altes capacitats quan no són identificats
- Intervenció a l'aula dirigida als nens / es amb altes capacitats
- Intervencions específiques segons el tipus d'excepcionalitat
- Estratègies generals en el disseny d'activitats d'ensenyament-aprenentatge
- Línies d'intervenció amb alumnes d'altes capacitats intel·lectuals
- Flexibilització
- Enriquiment del currículum
- Estratègies i metodologies d'ensenyament i aprenentatge
- Entrenament metacognitiu
- Enriquiment Aleatori (treball per projectes)
- Treballar agrupant alumnes
- Treball per programacions flexibles
- Treball Cooperatiu
- Tallers dins de l'aula
- Aprenentatge a partir de problemes.
- Accions generals per a dissenyar activitats d'aprenentatge
- Avaluació
- Bibliografia
Objectius Generals:
- Aprendre a identificar tant dins de l’aula com mitjançant un psicodiagnòstic, els diferents tipus d’altes capacitats existents.
- Aprendre les més recents tècniques d’intervenció dins i fora de les aules amb aquests nens/es.
- Aprendre a identificar els prejudicis i estereotips que existeixen sobre ells.
Objectius Específics:
- El curs es basarà en una descripció de les maneres més fiables i efectives que coneixem en l'actualitat per entendre, detectar i intervenir educativament en nens/es amb AC.
- Aprendre a orientar al professorat i a la família.
- També s’inclou la interacció escola-família, tests, factors de risc, rol de l’orientador, rol del tutor al treballar amb aquests nens/es, etc.
- A més, la intenció és iniciar el curs amb una introducció per desfer estereotips i mites, així com presentar una descripció dels diferents tipus d'altes capacitats (AC) que som capaços de detectar, ja que són aspectes imprescindibles que cal tenir en compte al realitzar els diagnòstics per tal que, posteriorment, puguem dur a terme l'educació més adequada segons cada tipologia.

Flavio Castiglione
Psicòleg Clínic i Educatiu, Psicoterapeuta. Mestre d’escola. Delegat a Espanya del WCGTC (World Council for Gifted and Talented Children). Coordinador del Grup de Treball de Superdotació i Altes Capacitats del COPC del 2010 al 2012. Vocal de la Junta de la Secció de Psicologia Educativa del COPC. Mentor Clinic, Gabinet Psicopedagògic Mentor

Leopold Carreras
Psicòleg General Sanitari. Psicòleg Educatiu. Delegat a Espanya del WCGTC (World Council for Gifted and Talented Children) des de l’any 2001. Membre fundador i ExTresorer de FICOMUNDYT (Federación Iberoamericana del Consejo Mundial de Niños Superdotados y Talentosos) des de l’any 1993. Membre fundador i ExCoordinador del GTAC (Grup de Treball d’Altes Capacitats del COPC) des de l’any 2003.ExAssessor del Consell Social del COPC (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya).Vocal de la Junta de la Secció Educativa del COPC. ExDelegat a Espanya de NEPES (Network of European Psychologists in the Educational System).ExAssessor de l’Àrea de Psicologia Educativa del Consell General de Col·legis Oficials de Psicòlegs de Espanya

Milagros Valera
Pedagoga terapeuta.Màster en Logopèdia a l’Institut Superior d’Estudis Psicològics (ISEP). Curs d’Expert Universitari en diagnòstic i educació dels alumnes amb Altes Capacitats per la Facultat d’Educació (UNED). Curs sobre Teories Psico-llingüístiques en el desenvolupament del llenguatge (Universitat de Liège, Bèlgica).Curs sobre Llenguatge i modularitat neurofuncional (Universitat de Liège). Postgrau de Reeducació dels trastorns de la parla a l’Institut Superior d’Estudis Psicològics (ISEP.Des de l’any 1990 treballa com pedagoga terapeuta i logopeda al Gabinet Psicopedagògic Mentor. Realitza Adaptacions del Currículum Individualitzades (ACI) per a nens amb altes capacitats des de l’any 2000. Centre psicopedagògic i logopèdic HYPATIA a Tarragona (desde l'any 2015).Membre del Grup de Treball de Superdotació i Altes Capacitats (GTSAC) del Col•legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC), amb els que va participar en les jornades I, II, III I IV sobre A.C. Curs 2007-2008: forma part d’una Comissió de Tècnics del Departament D’Educació que elabora un projecte educatiu de les altes capacitats.
Aquesta formació s'impartirà en la modalitat de seminari web.
L’assistent haurà de tenir a la seva disposició un ordinador amb sortida de so, micròfon i connexió a internet.
Data d'inici | 05-07-2021 |
Data de fi | 19-07-2021 |
Data d'inici de la inscripció | 12-05-2021, 00:00:00 |
Data de fi de la inscripció | 01-07-2021, 14:00:00 |
Preu | Col·legiat/a COPC: 75,00 € Estudiants de grau de Psicologia: 60,00 € No col·legiat/a: 135,00 € Precol·legiats/es: 60,00 € Col·legiats/ades amb bonificació especial per atur: 60,00 € |
Idioma | Català / Castellà |
Modalitat | A distància |
Estat | Obert |
Departament responsable | Seu de Barcelona |
Formació necessària | |
Durada | 15 hores |
Sessions | |
Sessió 1 |
05-07-2021, 09:00 - 14:00
FORMACIÓ ONLINE |
Sessió 2 |
12-07-2021, 09:00 - 14:00
FORMACIÓ ONLINE |
Sessió 3 |
19-07-2021, 09:00 - 14:00
FORMACIÓ ONLINE |