L'Ajuntament de Barcelona obre un telèfon de prevenció del suïcidi i un punt d'atenció a les persones afectades
El pla de xoc en salut mental de 2020 preveu mesures per a les persones amb idees o conductes suïcides i per a les persones del seu entorn més proper.
L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un telèfon de prevenció del suïcidi i un nou punt d’atenció per oferir suport a l’entorn més proper de les persones amb idees o conductes suïcides, o també a les que han patit la mort d’algun ésser estimat per aquest motiu. Les dues mesures s’impulsen en el marc de l’estratègia de prevenció del suïcidi a la ciutat i gràcies al Pla de xoc en salut mental 2020, acordat amb la Taula de Salut Mental de Barcelona per donar resposta al malestar emocional de la població davant la crisi de la COVID-19.
Telèfon de prevenció del suïcidi
El telèfon de prevenció del suïcidi, impulsat en col·laboració amb la Fundació Ajuda i Esperança, consisteix en l’habilitació d’una línia de telèfon gratuïta per atendre trucades en què es presentin, específicament, ideacions o conductes suïcides. El telèfon també podrà rebre trucades de familiars o entorn social de persones que expressin aquestes idees o comportaments.
El número de telèfon és el 900 925 555 i l’atén voluntariat seleccionat, format i capacitat específicament per donar resposta a aquest tipus de trucades. Personal expert coordina i supervisa la tasca de les persones voluntàries. El telèfon està obert les 24 hores del dia els 365 dies de l’any.
Aquest telèfon compta amb un Consell Assessor que orienta i elabora protocols sobre aspectes relacionats amb la bona praxi, la formació de persones voluntàries, continguts, procediments i intervenció segons els subjectes demandants d’ajuda, aspectes legals, entre d’altres.El protocol d’atenció consisteix a atendre la trucada, avaluar el risc i fer un acompanyament emocional sense jutjar ni mirar de convèncer, mostrant interès per les necessitats i el patiment de la persona que truca. En els casos de risc alt i suïcidi en curs, el protocol estableix els passos per contactar i activar els serveis d’emergència corresponents. S’intenta, també, vincular la persona que truca a la xarxa de serveis i recursos disponibles a la ciutat en l’àmbit de la salut, salut mental o altres recursos socials.
Acompanyament a l’entorn més proper
L’espai d’informació i orientació Barcelona Cuida (Viladomat, 127) ofereix atenció i acompanyament a:
- Familiars i entorn de persones en risc de suïcidi, a càrrec de l’Associació Catalana per a la Prevenció del Suïcidi. Concretament, se’ls dona suport emocional i eines per actuar davant situacions que tenen a veure amb aquesta problemàtica (canviaria, potser, el concepte de certes situacions). Dimarts, de 16.45 a 18.45 hores. Telèfon: 652 873 826. Adreça electrònica: info@acps.cat
- Persones supervivents a un suïcidi, a càrrec de l’Associació Després del Suïcidi - Associació de Supervivents (DSAS). L’objectiu és procurar que les persones que hagin viscut aquesta experiència traumàtica facin un procés de dol saludable, trenquin amb l’estigma i el tabú entorn del fet viscut i comptin amb un punt de trobada. També es planifiquen xerrades i formacions. Dilluns i dimecres de 9.30 a 11.30 hores i dijous de 16.00 a 18.00 hores. Telèfon: 662 545 199. WhatsApp: 666 640 665. Adreça electrònica: info@despresdelsuicidi.org
Aquestes iniciatives també formen part del Pla de salut mental de Barcelona 2016-2022 i els reptes que planteja. Una de les línies d’acció del pla és impulsar polítiques de prevenció i detecció precoç del risc de suïcidi, que s’ha concretat en l’Estratègia de prevenció del suïcidi, conjuntament amb altres institucions, organismes i entitats de la ciutat.
Aquesta estratègia està liderada per un Grup Motor i busca avançar en diferent temes clau a la ciutat per la prevenció del suïcidi. El telèfon i els punts de suport a persones de l’entorn són les seves primeres actuacions.