El COPC i els nous usos socials del temps

23-06-2021   |  Barcelona

Teresa Semper, gerenta del COPC, comparteix un recorregut pel projecte de nous usos del temps guardonat recentment amb el Premi Barcelona a l'Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps.

El jurat ha decidit concedir el Premi Barcelona a l'Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps, en la categoria d’empresa d’entre 10 i 50 persones treballadores, al Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya “per implantar un ampli conjunt de mesures per impulsar un canvi cap a una organització més saludable, igualitària, sostenible i també eficient”.

És un orgull poder viure i compartir amb totes les persones del COPC aquest premi que significa la culminació de dos anys de treball. Vull agrair a tot l’equip de gestió, als membres de la junta de govern, a les empreses mentores i al personal dedicat de Barcelona Activa la seva participació en el projecte.

Deixeu-me doncs mostrar-vos aquest petit recorregut del que ha estat el nostre viatge.

A principis del 2019 la Junta de Govern va aprovar l’adhesió del COPC a la Xarxa NUST (Nous Usos Socials del temps) de Barcelona Activa. En aquest sentit havíem de presentar una proposta de projecte per a la millora dels usos del temps a l’organització. En el mes de febrer el COPC va entregar la sol·licitud d’adhesió a la Xarxa d’empreses NUST presentant la mesura d’usos del temps i conciliació de: TELETREBALL.

A finals del mes de maig del 2019 ens vam personar a la seu de Barcelona Activa del carrer Llacuna per a realitzar l'entrevista d'acollida a la Xarxa NUST. Les preguntes, encara que genèriques, ens van ajudar a reflexionar sobre què perseguíem, què volíem aconseguir i a situar-nos en el punt en què ens trobàvem en aquell moment:

Per què és important la conciliació i la gestió del temps en la vostra empresa? Quin és l’objectiu de les vostres polítiques de conciliació i temps? Quins beneficis us aporten?

Com a entitat que aglutina professionals que tenen cura de les persones no podem deixar de banda un dels aspectes fonamentals que aporta benestar, la gestió del temps. Avui en dia amb el ritme trepidant que duem, el temps és un bé escàs i com a tal hem de saber gestionar-lo de la millor manera per poder treure-li el màxim profit. És important poder fer una redistribució equitativa diària del nostre temps en salut, cura de la llar i la família, professió, cultura i oci, etc. Esmentem diària perquè sovint distribuïm les tasques per blocs: durant dies seguits no fem altra cosa que treballar, el cap de setmana fem esport fins a esgotar-nos, ens empassem sis capítols seguits de la sèrie preferida o fem una migdiada de tres hores... Aquesta distribució ni és sana ni ens proporciona benestar, hem d’aprendre a dosificar el temps que destinem a cada aspecte de la nostra vida per gaudir més de cada moment, la qual cosa ens aportarà més beneficis tant a curt com a llarg termini.

L’objectiu de la conciliació i la gestió del temps és que les persones puguem sentir que el treball no ens roba temps i llibertat, sinó que és un espai per desenvolupar les nostres habilitats, creativitat i on ens sentim satisfetes amb la feina feta. El treball forma part de la nostra vida, com la llar, les aficions o els àpats que preparem i mengem. I per això, ha d’haver-hi un equilibri, perquè la sensació no sigui que la vida se’ns en va només en un dels seus aspectes, que és la feina.

Els beneficis són evidents, a més benestar de la persona, més motivació, entusiasme, creativitat en el desenvolupament personal i professional i en conseqüència més productivitat. 

Ens podeu explicar breument la pràctica en matèria de gestió del temps de què estigueu més satisfets i satisfetes?

Fa dos anys es va fer una racionalització dels horaris. Al migdia, el COPC tancava de 14 h a 16 h, hi havia dues hores totalment perdudes i es posava el contestador automàtic quan, en canvi, a recepció hi havia una persona disponible. L’hora de sortida del personal era les 19 h per a tothom. Aquest horari també perjudicava els col·legiats i col·legiades, que no podien fer gestions al migdia. Vam ampliar l’atenció al col·legiat fent de 9 a 19 h sense tancar al migdia, fent torns, ajustant l’horari de cadascú i reduint el temps de dinar.

Més atenció al col·legiat amb horaris més racionalitzats, tothom hi guanyava. Ara hem començat a estudiar la implementació del teletreball.

Què recomanaríeu a una empresa similar a la vostra a l’hora de posar en pràctica mesures de conciliació/gestió del temps?

Cal tenir en compte tots els factors, a quin públic et dirigeixes, quin és l’horari punta del teu client per reforçar-ho amb recursos i al mateix temps racionalitzar horaris de les persones treballadores amb torns, atenent igualment a les circumstàncies de cadascú.

Cal fugir del presencialisme, que està molt arrelat en la nostra societat, per alguns dirigents veure el personal assegut al seu lloc de treball els dona tranquil·litat. Cal funcionar per objectius, hem de poder canviar la cultura d’empresa i no oferir el nostre temps, sinó el nostre treball.

És un canvi de dalt a baix, si no hi ha una aposta real dels òrgans de govern i de la direcció, el canvi no es produeix. Ha d’haver-hi, primer de tot, voluntat.

Essent aquest el punt de partida, a la tardor del 2019 vam fer la inscripció per participar en el Programa de Mentoria en l’Organització del Temps de la mà de la Secretaria Tècnica de la Xarxa NUST de Barcelona Activa. Les diferents empreses integrants ens vam organitzar creant equips de treball, el nostre el vam anomenar “Endavant”, format per dues empreses mentores, Aigües de Barcelona i TBS i una empresa mentorada, el COPC. Van ser sis mesos de reunions, de compartir propostes i rebre el feedback de dues empreses que estaven en un estadi més avançat. La seva experiència ens ajudava a adonar-nos de les resistències que ens podíem trobar en el camí, ens convidaven a reflexionar sobre les passes a seguir i a ser prudents en les implementacions, a compartir les propostes i a fer que el projecte fora un procés participatiu i coral dintre del COPC.

De seguida ens vam adonar que allò anava més enllà d’implementar el teletreball, ens endinsàvem en un canvi més profund i estructural, era una nova manera d’entendre el treball i un canvi de la nostra relació com a persones treballadores envers l’organització.

Han passat dos anys des de llavors i han passat moltes coses, entre elles una pandèmia. Mai haguéssim pogut imaginar la repercussió i la transcendència d’aquest fet en la forma de relacionar-nos en general, i en la mateixa gestió del temps en particular. Va ser una ruptura total de la rutina, de les normes i de tot allò que era conegut, per passar a una situació canviant i d’incertesa.

El març del 2020 es va decretar l’estat d’alarma. El dilluns de la setmana del 13 de març ja estàvem treballant per poder donar cobertura a tot el COPC amb el teletreball, i a la setmana següent el pla estava executat. El que portàvem mesos valorant i analitzant, els pros i contres, en una setmana ens vam veure abocats a portar-ho a la pràctica, com va succeir en la majoria de les organitzacions. Quinze mesos després, valorem molt positivament el procés adaptatiu de les persones del COPC a aquesta situació, i com de l’adversitat vam saber trobar l’oportunitat per créixer i millorar.

Es van interrompre les sessions presencials de mentoria però les vam continuar realitzant per videoconferència. El nostre projecte va agafar una dimensió més holística. Vam realitzar enquestes i vam crear grups de treball i fòrums de discussió animant als caps de departament a participar activament aportant propostes de baix a dalt, considerant les particularitats de les persones i tenint sempre present el nostre principal objectiu, l’atenció a la persona col·legiada i a la ciutadania en general.

L’octubre del 2020 s’obre la Convocatòria de la 9a edició del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps. El COPC presenta el seu projecte amb el catàleg de 20 mesures per a la millora dels usos del temps: mesures històriques, mesures plus, mesures hores recuperables, mesures de la reforma horària (2025), mesures de desconnexió, mesures de l’observatori del benestar i voluntariat. El teletreball havia quedat reduït a una d’aquestes vint mesures.

El dia 15 de juny de 2021 l'Ajuntament de Barcelona atorga al COPC el Premi Barcelona a l'Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps.

La presentació del projecte al premi ha estat l’inici d’una nova etapa i en cap cas ha significat el final de res. Les vint mesures les estem implementant amb cautela i seguint indicadors que avalen i refermen la conveniència d’aplicar cadascuna d’elles. Realitzem proves pilot, i negociem i acordem la seva posada en marxa en temps i forma amb els diferents agents que intervenen.

És per tant un procés viu en el qual l’adequació a la realitat canviant de cada dia és una constant.   Hem entrat en una nova dinàmica on les tres “C” de: Compromís, Confiança i Col·laboració prevalen entre totes les persones que formem el COPC com a una nova manera de relacionar-nos i d’entendre el treball.

 

Teresa Semper
Gerenta del COPC

Junta de Govern del COPC

 

  Etiquetes: COPC

Subscriure's al butlletí electrònic Segueix informat de totes les novetats del COPC